søndag 4. april 2010

Cookies med appelsin og sjokolade

Cookies med appelsin og sjokolade.

I dag bestemte jeg meg får å prøve den andre oppskriften i "Isabella" magasinet. Oppskriften lå under tittelen "Oransje fristelser", man kan vel si jeg ble fristet.
Det tok en del tid å lage disse cookisene fordi det var en del kutting, rasping og klemming av appelsiner. Men resultatene ble kjæmpe gode. 

Jeg startet med forberedelsene:
                   
Raspe skallet av to appelsiner, og presse dem. I oppskriften sto det at man skulle bruke skallet til to appelsiner og juicen. Jeg valgte å bruke bare ca halvparten av begge deler. Moussen jeg lagde her om dagen var god med bare skallet fra en appelsin. Jeg er ikke glad i for mye appelsinsmak, så det kommer sikkert ann litt på smak og behag.     


Deretter hakket jeg valnøttene. Valnøttene kom i en så fin boks. Den skal jeg ta vare på å bruke i   scrappingen eller kanskje det blir en stilig penneholder.  


Jeg hakket også opp sjokolade. Nam nam! Elsker å holde på med sjokolade. Jeg måtte også smelte litt sjokolade. Det er så morsomt. Ser det ikke godt ut? 
 



Dere må se en av ynglingsfilmen min "Sjokolade eller Chocolat "som den heter. Der smelte dem sjokolade i alle fasonger. Men pass på å ha litt sjokolade tilgjengelig når du ser den ellers så blir det krise! Samme   med "Charlie og sjokoladefabrikken". Den e å helt digg! Så e jo favorittskuespillerern min Johnny Deep i begge.


Deretter fikk jeg denne deigen. Ser den ikke fin ut? I den e det både, smør, sukker, melk, mel, bakepulver og salt. 
Deretter blandet jeg i det jeg hadde kuttet opp. 

Men jeg hadde i en litt hemmelig ingrediens som ikke skulle være med.
Den hemmelige ingrediensen er moltesirup fra Nordreisa. Sirupen stammer fra min oppvekstplass og er kjæmpe god. Sirupen finnes i mange smaker: Krekling (krøkebær), Tyttebær og Blåbærsmak. Du kan få kjøpt den på: http://www.reisa.no/

Sirupene kan brukes til mye rart. Her i huset bruker vi den på is......og nå starter jo is sesongen....en sånn i huset kan imponere. Den er også god til å glasere med, vi bruker den mye når vi griller med ulike kjøtt, men også ellers inne. Kreklingen og Tyttebær sirupen synes jeg er god til det. Veldig god å glasere grønnsaker med også, når middagen skal være noe ekstra. Det er også gode å ha i ulike deiger som cookiesene mine, men også i brød deig, bolle deig osv. I jula er det også veldig godt på riskrem. Så har dokker ikke det,må det kjøpes for dem e kjæmpesmart og god å ha på kjøkkene. :D

Deretter hadde jeg cookies deigen på et bakebrett og i ovnen noen minutter.

Her er resultatet:






De var kjæmpegode!!Skal gå å spise litt flere nå:D



2 kommentarer:

Anonym sa...

Heia og guri malla kor godt det såg ut!! Du e jammen et godt husmoremne!!
oG FLOTT REKLAME FOR SIRUPEN, STÅ PÅ!
Kari

Gråbekka`s Blogger sa...

Hehe måtte jo legge inn litt reklame om sirupen på sia mi...de e jo super go...og flere burde vite om dem:D Du må komme flyganes ned å smake, hehe....har mange av dem enda:D

Hilsen Isabella

Legg inn en kommentar