Sider: 285
   Utgave: 1. Utgave
   Orginal tittel: Let me sing you gentle songs
   Sted: Sverige
   Genre: Romaner

Litt om forfatteren: Linda Olsson:
Linda Olsson er født 1948 i Stockholm. Hun arbeider nå som jurist og forfatter i Auckland, New Zealand. Der hun nå bor med sin mann og tre sønner. "Let me sing you gentle songs" var debutromanen hennes, som ble gitt ut i 2005  og er nå oversatt til mange språk. Hun fikk også en svensk litterær pris (BMP- plaketten) for denne boken i 2006 (wikipedia. org)

Bak boken:
En mørk og kald vinterkveld kommer Veronika, en ung forfatter, til et avstedsliggende hus i en liten by i Sverige. Hun er på jakt etter ensomheten og stillheten for å skrive ferdig en bok og for å komme over en stor sorg.
Hennes ankomst registrerest i stillhet fra nabohuset over veien. Der bor Astrid, en gammel kvinne som på folkemunne kalles Heksen. Astrid lever stort sett bak husets beskyttende vegger. Ingen vet at hun ruger på mørke familiehemmeligheter og en persolig tragedie.
I løpet av våren nærmer de to kvinnene seg hverandre. Et uventet og uvanlig vennskap vokser frem - et vennskap som kommer til å forandre de to kvinnenes liv.

Hva jeg synes om boken:
Jeg fikk denne boken i bursdagsgave av min svigermor og jeg har ikke hørt noe om den før, så jeg gleda meg til å begynne å lese den.

Det jeg liker med boken er at forfatteren er god på å beskrive omgivelsene, stemninga og personene i boka, slik at det er lett og leve seg inn i boken. Jeg liker vennskapet som oppstår mellom Astrid og Veronika. Hvordan det starter forsiktig og fumlende til og bli ett solid og sterkt vennskap. Hvordan de  blir bedre venner ved at begge deler sine historier fra sitt liv med hverandre. Begge har sterke historier som handler om alt fra, å miste noen, abort, incest og drap på et barn. Gjennom å fortelle sine historier til hverandre vokser begge damene til å bli mer sterke. Jeg liker også tempoet i boken. Forde om det er dystre historier vi får høre, så fortelles de lett og ikke trekkes i det vide og lange.

Det eneste jeg trekker ned på er at jeg noen gang vet hva som skal skje på forhånd før det skjer. Jeg skjønner historien før den kommer, så den kan noen ganger være skrevet litt forutsigbart og enkelt. Har kanskje noe med at det er forfatterens første bok. Jeg skjønner heller ikke helt poesien som brukes før hvert kapittel, de heng ikke helt sammen, men så er kanskje ikke jeg en poesi jente og skjønner meg så mye på det.

Tislutt vil jeg si om boken at det var en utrolig flott og gripende bok. Det var vanskelig og legge boken vekk, noe som gjor man bare måtte lese den helt ferdig.  Anbefaler den. Gir den karakter 5/6.